قرارداد تجهیز و توسعه بندر و پس‌کرانه چابهار میان ایران و هند امضا شد

قرارداد تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری هند و با سرمایه‌گذاری طرف هندی امضا شد.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، قرارداد تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار، امروز ۲۴ اردیبهشت‌ماه در ساختمان وزارت راه و شهرسازی و بین مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی و سارباناندا سونوال، وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهه‌های جمهوری هند به امضا رسید.

در این قرارداد بلندمدت که در پی توافق‌های پیشین صورت‌گرفته بین دو کشور به امضا رسیده، تصمیم بر آن است که طرف هندی یعنی شرکت IPGL به توسعه بندر چابهار بپردازد و سرمایه‌گذاری ۳۷۰ میلیون‌دلاری در این زمینه صورت خواهد گرفت. شایان ذکر است که این سرمایه‌گذاری قابل افزایش است.

این قرارداد می‌تواند کمک شایانی به توسعه شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب کرده و مسیر تجاری جدیدی را برای تجار منطقه ایجاد کند.

این قرارداد می‌تواند بخش مهمی از ترانزیت دریایی کشور را به سمت چابهار سوق دهد و در نتیجه، می‌توان انتظار داشت که بخش ترانزیت در کشور با رشدی مطلوب همراه شود.

از اهداف کلان انعقاد این قرارداد که در نتیجه مذاکرات کارشناسی و تخصصی گروه کاری مشترک حاصل شده است، می‌توان به تشریک مساعی دو کشور در عملیاتی کردن اهداف موافقت‌نامه بین‌المللی حمل‌ونقل در کریدور شمال_ جنوب، موافقت‌نامه ترانزیتی سه‌جانبه ایران، هند افغانستان با محوریت بندر چابهار و توسعه همکاری‌های ترانزیتی و حمل‌ونقل چندوجهی بین ایران و هند در منطقه آسیای مرکزی در چارچوب اهداف همکاری‌های راهبردی هند و آسیای میانه اشاره کرد.

تقویت و تسهیل همکاری‌های ترانزیتی هند و افغانستان از طریق ایران، توسعه محور شرق و سواحل مکران، توسعه همکاری‌های منطقه‌ای ایران، هند و روسیه برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک در تکمیل زیربناهای منطقه‌ای حمل‌ونقل و ترانزیت، از اهداف دیگر این قرارداد است.

برای تحقق اهداف کلان فوق، از طریق انعقاد قرارداد تجهیز و بهره‌برداری از بندر شهید بهشتی چابهار اقدامات گوناگونی پیش‌بینی و تفاهم شد که سازمان بنادر و دریانوردی بخشی از ترمینال‌های کالاهای عمومی و کانتینری بندر شهید بهشتی چابهار را به مدت ۱۰ سال در اختیار طرف هندی قرار دهد.

همچنین طرف هندی به‌منظور تجهیز و توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، به میزان ۱۲۰ میلیون دلار در تأمین تجهیزات راهبردی بندر و همچنین بیش از ۲۵۰ میلیون دلار در زیر ساخت‌های حمل‌ونقلی چابهار تامین اعتبار خواهد کرد.

بر اساس این قرارداد، طرفین متعهد به ایفای تعهدات خود در تسهیل ترانزیت در مسیر کریدور شمال_ جنوب بوده و به توسعه خطوط کشتیرانی بین بنادر دو کشور و جذب بارهای ترانزیتی کانتینری اقدام خواهند کرد.

شناسه: 4285